Thursday, December 13, 2012

Wasatiyyah by Ustaz Zaharuddin

Alhamdulillah dapat ke majlis ilmu lagi. Kali ni tentang konsep Wasatiyyah. Walaupun pengisian agak berat, banyak menggunakan perkataan-perkataan bahasa arab, dan Uzar pula mengandaikan yang hadir adalah bakal-bakal ustaz/ustazah, dan bukannya dari fakulti lain, agak susah untuk saya fahami penyampaian Uzar pada mulanya. Tambahan pula, saya tidak faham sepatah pun perkataan arab. Namun dengan izin Allah, dapat juga serba sedikit saya fahami tentang konsep wasatiyyah yang diterangkan.

Masya-Allah, memang tak terkira ilmu-ilmu yang disampaikan tadi. Kagum pada hamba-hamba Allah yang gigih mengkaji tentang agama. Dibandingkan dengan diri saya yang masih lagi di tahap golongan jahil. Namun berusaha untuk menjadi golongan awwam. Wasatiyyah adalah benda baru bagi saya. Banyak lagi yang perlu dibaca dan dikaji.

Walau apa yang kita buat, haruslah seimbang iaitu Wasatiyyah. Jika kita belajar ilmu keduniaan, ilmu agama/akhirat harus juga seiring. Kerana sesuatu yang seimbang itu adalah lebih baik. Wallahua'lam.


No comments:

ShareThis