Monday, September 17, 2012

Part Time Nurse


Assalamualaikum

Part time nurse.

Setelah selamat ibu jalani pembedahan 'carbuncle' di belakang badannya, saya jadi jururawat separuh masa di rumah. Ibu lebih selesa untuk berehat di rumah. Memandangkan pada masa yang sama saya sibuk dengan projek tahun akhir, ada masa saya terpaksa berulang alik dari Kuala Lumpur ke Seremban. Kadang-kadang saya pandu kereta sendiri. Kadang-kadang saya naik pengangkutan awam. Penat. Lelah juga. Bagi saya antara projek dan ibu kedua-duanya sama penting. Hingga satu saat saya terpaksa buat pilihan. Ye berhenti dan pilih.

Kali ini saya lebih pada nak kongsikan tentang rawatan dan pemakanan ibu saya sepanjang 2 bulan selepas pembedahan 'carbuncle' yang disebabkan kencing manis. Setiap pagi ayah atau saya akan hantar ibu ke hospital untuk cuci luka dan pemeriksaan kesihatan. Kadang-kadang saya akan cuci sendiri di rumah.


Alatan yang digunakan ketika mencuci luka.


Cuci luka tidaklah susah. Cuma perlu tahan apabila melihat luka yang tiada kulit diluarnya. Sesetengah orang yang mabuk darah mungkin tak boleh lihat.

Dari segi pemakanan, ibu memang perlu berpantang. Waktu pagi saya akan beri ibu minum susu kambing. Lain-lain minuman saya tak galakkan. Senang cerita memang saya tak bagi. Tapi pagi tadi dia minta nak minum teh susu cair. Katanya dia letak susu pekat manis sikit saja. Tahu apa reaksi saya? Saya pandang tempat lain dan menyanyi (*tanda saya tak bagi). Dia macam nak merajuk tapi saya cakap dengan dia begini, "hesok khalau lambat helok jangan salahkan den" (dalam loghat negeri sembilan dan nada sengau). Dia gelak. Selesai masalah. Lain orang lain cara pujuk dia kan. :)

Tengahari pula dia akan makan nasi seperti biasa. Nasinya beras basmathi. Lauk pula yang bergoreng dan bersantan tak digalakkan. Sayur dilebihkan. Waktu malam sama seperti makan tengahari. Tapi kadang-kadang dia hanya makan roti beberapa keping. Kalau bab memasak, saya kurang pandai. Masih lagi belajar. Yang simple-simple bolehlah. Lauk yang susah nak buat biasanya saya akan sediakan bahan-bahannya saja. Yang masak ibu. Hehe.

Selain itu, ibu ada juga makan ubat yang doktor bagi. Namun, saya tak galakkan. Sebolehnya saya akan cari makanan tambahan lain untuk gantikan ubat doktor. Sebab ubat yang diberi hanyalah penahan sakit. Buat masa sekarang, saya berikan ibu produk dari herbalife, Nw Formula Niteworks dan juga Tea Mix. Keduanya berfungsi untuk tingkatkan kesihatan pesakit diabetes seperti ibu. Orang yang ada masalah jantung  dan darah tinggi pun sesuai makan kedua-dua makanan tambahan ini. Untuk luaran saya sapukan minyak habbatus sauda pada kakinya. Dia selalu mengadu kakinya sejuk dan sakit-sakit. Ada juga saye beri dia makan pati ikan haruan. Tapi tak berapa sesuai sebab lukanya bertambah gatal.


Susu kambing yang ibu minum


Yang Nw Formula ibu makan waktu malam. Tea Mix waktu siang.

Minyak Habbatus Sauda dari Turkey. Saya dapatkan dari  seorang kenalan di Makmal Fitokimia.

Usaha selagi boleh. Yang selebihnya saya serahkan pada Allah. Dialah sebaik-baik penyembuh. Saya harap perkongsian ini bermanfaat untuk sahabat yang ada masalah yang sama seperti saya :)

*Terima kasih buat Dik Cikin yang banyak membantu :)

2 comments:

siti naqiah said...

get well s0on to your mom..jage die baek2 ye :)

Nabilla Nasir said...

Terima kasih naqiah. InsyaAllah :)

ShareThis