Sunday, July 10, 2011

Melayu Memang Suka Cantas Mencantas Perli Memerli Dengki Mendengki Latah Melatah

Cantas mencantas, perli memerli, dengki mendengki, latah melatah. 4 perangai orang melayu yang kita boleh jumpa bersepah di merata-rata tempat. Antara sedar atau tidak 4 perangai ni kita dah hadap sejak dari sekolah lagi. Bagi saye kalau bab cantas2 orang ni kadang2 ade jugak baiknya. Begitu juga dengan perli memerli. Ade orang anggap itu adalah perlu untuk kebaikan individu itu sendiri. Kenapa perlu nak perli2? Tak boleh nak tegur secara berhemah ke? Ye betul kite patutnya kena tegur cara berhemah. Tapi camne kita nak tegur Orang Melayu yang kepala batu ni? Cara terbaik adalah perli dan cantas secara baik. Orang melayu sekarang tak macam orang melayu dulu2. Semua pakat2 kepala batu. Orang yang kena perli pun kena buka minda untuk terima perlian dan cantasan berharga itu.

Kalau bab dengki mendengki memang tak berapa nak baik. Tapi perangai buruk inilah yang banyak menular dalam bangsa melayu. Saye pun kadang2 ade jugak perasaan dengki. Biasalah lumrah manusia yang susah nak lawan kehendak dunia. Tapi dengki biarlah berpada-pada. Dengki biarlah yang boleh memajukan diri dan bangsa sendiri. Persaingan biar sihat. Janganlah kite seorang je yang nak duduk di atas. Contoh senang perangai dengki orang melayu kalau bab2 buat bisness. Sama2 buka kedai makan. Salah satu mesti lingkup. Melingkupkan bangsa sendiri dengan cara kolaborasi bersama tok bomoh dan jin. Ini lagi satu masalah melayu. Terlalu percaya pada benda khurafat. Kita ni melayu ISLAM. Kita ni menganut agama yang paling lengkap. Kita ada ALLAH. Tapi saye hairan boleh lagi nak minta tolong dekat jin dan syaitan.

Ohhhh melayu memang kuat melatah. Opocot! Oh mak kau! Oh itu! Oh ini! Oh Bulan! Oh Artis! Haha. Itu dia melayu kita. Kalau orang tegur sikit dia peluru kita berdas-das. Cakap orang fikir sempit. Dia lagi sempit tak boleh terima pendapat. Dia boleh serang orang. Tapi orang tak boleh serang dia. Pandai betul orang melayu kita. Benda ni adalah satu penyakit serius. Saye pun kadang2 hidap penyakit ni. Susah nak buang. Sebab ini penyakit lama. Ubatnye ada dalam diri kita sendiri. Nampak senang bukan? Tapi payah. Entri ni saye tak tujukan pada mana2 individu. Apa yang saye tulis adalah kenyataan orang melayu. Kenyataan bagi diri saye dan bangsa melayu saye. Tiba masa untuk kita buka minda. Entah saye ni orang yang keberapa bercakap tentang 'Melayu Harus Bangkit'. Muak sudah. Bacalah dan ubahlah selagi kita mampu. Jangan sampai kita melayu pecah-belah dan senang2 dipijak oleh bangsa lain. Sekarang pun dah nampak permulaan dia. Mencari pihak yang benar2 betul? Payah memang payah. Jujur saye katakan saye dah makin keliru dengan politik Malaysia. Masih lagi tercari-cari haluan yang betul. Mungkin lebih baik saye bersifat 'neutral' untuk sementara waktu ni.

Peace No War ^^

ShareThis