Wednesday, August 11, 2010

Harapanku Di Bulan Ramadhan

Salam Ramadhan buat semua

Bulan Ramadhan sangat bernilai. Bagi saye, 30 hari tu terlalu singkat. Perlu dikejar kerana seribu nikmat menunggu. Rugilah kalau saye mensia-siakan setiap saat bulan Ramadhan ni. Bulan Ramadhan adalah bulan harapanku. Kenapa saye kate begitu?

Ramadhan adalah harapan untuk saye realisasikan azam2 saye. Tarikh permulaan azam saye bukan 1 Januari. Tapi, saye memilih bulan Ramadhan. Bagi saye lebih mudah untuk capai sesuatu dalam bulan Ramadhan. Lebih bersemangat dan bersabar dalam mendapatkan sesuatu.

Ramadhan juga mencoretkan pelbagai kenangan untuk saye. Antaranye semasa saye menuntut di SM Sains Muar pada tahun 2006/2007. Ketika itu saye berada di tingkatan 4. Segalanya bermula di situ. Bulan Ramadhan bersama rakan2 di sana memang banyak bezanya berbanding bersama keluarga. Di sekolah itulah saye mendalami ilmu agama. Di situ juga saye mula belajar memakai tudung. Di situ juga saye belajar agar berkata-kata dengan lebih baik. Segalanya dapat diubah sepanjang bulan Ramadhan di situ. Berkat istiqamah dan sokongan kawan2. Dulu saye ni jahat taw.

Cukup saye bersyukur. Peluang tersebut telah mengubah saye menjadi insan intelektual yang lebih baik. Yang tahu seimbangkan di antara ilmu dunia dan akhirat. Dari tidak tahu apa2 tentang agama, sekarang saye berada pada tahap 20 peratus. Saye akui masih lagi rendah. Tapi saye akan cuba tingkatkan. Saye bersedia untuk berubah. Cuma perlukan sedikit masa.

Saye harap, saye dapat berkawan dengan kawan2 yang lebih alim dari saye. Senang saye nak contohi mereka. Begitu juga harapan saye terhadap bakal suami(Umur dah 20 tahun. Jadi, harus fikirkan huhu). Kalau boleh biarlah die yang membimbing saye bukannya saye yang bimbing die. Ilmu agama saye terlalu rendah. Saye tak yakin untuk bimbing orang dalam ilmu agama.

Ape2 pun, Selamat Berpuasa. Same2 kita kejar nikmat bulan puasa ye.



6 comments:

azmihamin said...

selamat berpuasa :-)

sizuka[Izzati] said...

selamat berpuasa:)

iqbalsyarie said...

Setiap org ada masa jahiliyyah mereka masing-masing.Saya pun sama.apapun,salam ramadhan.selamat beramal~
Bulan puasa kita perlukan makanan rohani,kan?Mind to eat? :)

NabiLLa NaSir said...

sizuka n azmi : tenkiu. anyway selamat menyambut ramdhan jugak =)

iqbal : okey thanks. Selamat menjalani ibadah puasa (^_^)

Irwan Nemoto said...

Selamat hari raya :D

NabiLLa NaSir said...

irwan : grrrr! puasa baru dua hari. ucapan tu tak sesuai. hihi

ShareThis